Dag Flo,

flozwanger 2011 bewerkt
Ch. Delirious Fanthom Flo

07-01-2005 / 12-07-2014

Het is niet te bevatten, maar Flo is niet meer. Terwijl ik dit schrijf lopen de tranen over mijn wangen en doet mijn hart zeer van het verdriet. Een herseninfarct maakte een einde aan haar leven.

Vanochtend kwam Flo ons gedag zeggen zoals altijd, als we opstonden. Blij met een balletje in haar mond liep ze om ons heen en zo viel ze neer en bleef ze bewegingsloos liggen. Haar ogen nog open en kijkend naar ons, volkomen rustig, maar ze kon niet meer opstaan. Gelijk hebben we de dierenarts gebeld, en na veel omwegen kwamen we op de praktijk. Op de praktijk bleken haar lichaamsfuncties steeds zwakker te worden, ze reageerde ook niet op prikkels aan haar voeten, haar pols werd steeds zwakker en ze werd steeds kouder. Ze was alleen volkomen rustig, hijgde niet, was niet benauwd, maar bleef ons aankijken alsof ze al vrede had met wat er gebeurde in haar lichaam. Ze bleef contact zoeken met ons, en voordat we het wisten was het over. Flo is in onze handen geboren en in onze armen gestorven.

Ik wil op deze plek graag even bij haar stil staan. Haar gedenken, want zij deed ertoe, zij was niet zo maar een hond. Nee zij was onze hond, en woont in ons hart.

Flo was zo’n bijzondere hond, vol levenslust en passie voor alles wat ze deed.
Toen we beslisten dat zij de pup was die bij ons zou blijven wonen van het F nest hadden we niet kunnen bedenken wat ze voor ons zou gaan betekenen. Ze was als pup al een hond met een zeer sterk karakter, en we hadden toen gedacht dat problemen zou gaan geven met haar moeder Djinny als ze ouder werd, maar dat is nooit het geval geweest. Djinny heeft haar met strakke hand opgevoed en de onderlinge verhouding was gewoon van het begin af aan duidelijk.

flo5

Die speciale blik had al als kleine pup.

Die speciale blik had al als kleine pup.

flo2a

logodjienflo

Foto gemaakt voor de Hondenwereld. Hier was Flo nog maar een week of 14, maar wat was ze al overtuigd van zichzelf.

Foto gemaakt voor de Hondenwereld. Hier was Flo nog maar een week of 14, maar wat was ze al overtuigd van zichzelf.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Flo was een stabiele sterke pup, die zeer vasthoudend was in de dingen die ze wilde doen. En dat heerlijke diep zwarte masker dat ze had maakte haar uitdrukking misschien wat hard, maar ik vond het geweldig.

De reclamefoto voor de Hugo Boss halsband. Nog zo'n zwart masker.

De reclamefoto voor de Hugo Boss halsband. Nog zo’n zwart masker.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

4 maand oud en voor de eerste keer in Leek. Vol interesse volgt ze het haasje al.

4 maand oud en voor de eerste keer in Leek. Vol interesse volgt ze het haasje al.

Flo 4 maanden oud

Flo 4 maanden oud

7 maanden en nog volop in de groei.

7 maanden en nog volop in de groei.

Deze foto is mij ook zo dierbaar. Onze Mike & Flo als pup. Beiden zijn ze er al niet meer, hopelijk hebben ze elkaar nu weer gevonden.

Deze foto is mij ook zo dierbaar. Onze Mike & Flo als pup. Beiden zijn ze er al niet meer, hopelijk hebben ze elkaar nu weer gevonden.

Flo had veel passie voor het jagen en coursen en behaalde al op jonge leeftijd haar coursinglicentie. Ze heeft aan zo veel coursings succesvol meegedaan, en ook veel gewonnen. De hoogtepunten waren toch wel dat ze NL mocht vertegenwoordigen op het EKC coursing in Zwitserland en de 2e plaats op NK coursing (achter haar halfzus)

Flo starten op de coursing was een specialiteit op zich. Het was net of je een paling vast hield in een emmer met snot.

Flo starten op de coursing was een specialiteit op zich. Het was net of je een paling vast hield in een emmer met snot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SONY DSC

SONY DSC

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Flo en Donna

Flo en Donna

Flo met Donna

Flo met Donna

Flo_coursen

flosevenum07

Maar Flo was op haar best tijdens de vele renpartijen in de vrije natuur, jagend achter de konijnen, spelend met een bal of zwemmend in het water.

WHI-SP-0078

WHI-SP-0074

WHI-SP-0066

WHI-SP-0065

WHI-SP-0047

MINOLTA DIGITAL CAMERA

P1080690

IMG_3606

Showen was ook echt iets waar ze passie voor had, vol overgave showde ze zo graag op wat voer. Ze kon ervan genieten om samen met je in de ring te lopen, dan waren we samen één. Die symbiose tussen ons 2 was heel sterk. Ze behaalde de Duitse & VDH Kampioen titel en werd de eerste hond die nieuwe titels Nederlands Jeugd Kampioen en Junior Euro Sighthound won.

Op de show vol aandacht voor het lekkers in mijn hand.

Op de show vol aandacht voor het lekkers in mijn hand.

Ze gaf ze ons 2 nesten. Voor het eerste nest reisden we met ons drieën (Flo, Han en ik) naar Noorwegen, waar ze gedekt werd door Therry (Sol Y Sombra Palais Royal) We zijn daar een week geweest met camperbusje en dat was een bijzondere ervaring. We stonden midden in de bossen in ongerepte ruige gebieden, en Flo hoefden we nooit vast te leggen. Ze was volkomen bezig met haar rol als lid van de roedel. Ze lag vaak rustig om zich heen te kijken waar wij waren en hield de omgeving in de gaten. Ondanks haar grote liefde voor jagen ging ze er nooit vandoor als er wild in zicht was, maar bleek het roedel gevoel belangrijker dan de jachtpassie. Ze keek wat wij deden en volgde ons. Dat was heel bijzonder om mee te mogen maken en het liet ons haar nog meer waarderen dan we al deden.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Van die reis kwam een mooi nest van 8 pups waar we haar dochter Prada zelf van in huis hebben gehouden.

Flo met de pups van het H nest.

Flo met de pups van het H nest.

Flo met haar dochter Prada, net na Flo haar teenoperatie

Flo met haar dochter Prada, net na Flo haar teenoperatie

Het tweede nest dat Flo kreeg was van onze Oban. En samen hebben ze die pups opgevoed, en wij genoten ervan om dat te zien.

Het K nest 1 week oud

Het K nest 1 week oud

Flo met twee pups van K nest

Flo met twee pups van K nest

Ook onze Lotec is door Flo opgevoed, en hoewel Flo niet gemakkelijk was met andere honden, bleek ze zich door hem onvermoeibaar te laten betuttelen. Hij mocht onbeperkt op haar oefenen hoe je een prooi moest vangen en doodschudden. God wat heeft Lotec haar zitten klieren. Ik herinner me nog dat Lotec & Flo mee waren op een vakantie in Texel. Lotec zal een week of 20 geweest zijn, en hij was de hele tij tegen haar op aan het springen en ging grommend aan haar nek staan sjorren. Mijn zus vroeg “doet ze hier nu helemaal niet aan, dat vind ik wel een beetje zielig zo voor Flo”, maar Flo deed inderdaad niets. Lotec was tenslotte nog een pupje, en ja, dan mocht hij dat. Terwijl ze toen hij ouder was, juist perk en paal stelde aan zijn enthousiasme.

MINOLTA DIGITAL CAMERA

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Flo was een hele sterkte persoonlijkheid, hard voor zichzelf en een echt doorzetter. Opgeven was nooit een optie voor haar. Bij alles wat ze deed; coursen, fietsen, sporten, overal ging ze vol in. Dat fanatisme van overal vooraan te willen staan was geweldig. Maar ook tijdens het wandelen, vanuit het niets even tegen je aan springen om te laten weten dat ze er was.
Daar in tegen was ze in en rondom om huis de rust zelf, nooit druk of springerig. Je nooit volop willen likken, maar rustig naast je staan en als blijk van waardering heel soms een klein likje en altijd in je buurt gaan liggen.

wei juli 2010 (11)

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Hoog in de bergen van Zwitserland tijdens het EKC.

Hoog in de bergen van Zwitserland tijdens het EKC.

flolotecmei08

De mooie 4 generatiefoto met van l.n.r.: Jason, Prada, Flo & Djinny. Ik ben blij dat we deze foto afgelopen jaar nog hebben gemaakt. Hij is me, zeker nu, heel dierbaar.

De mooie 4 generatiefoto met van l.n.r.: Jason, Prada, Flo & Djinny. Ik ben blij dat we deze foto afgelopen jaar nog hebben gemaakt. Hij is me, zeker nu, heel dierbaar.

Op deze foto vertegenwoordigd Flo alles waar ik van hield in haar.

Op deze foto vertegenwoordigd Flo alles waar ik van hield in haar.

Een keer is ze geopereerd aan een teen van haar achtervoet nadat daar een peesje van was afgescheurd en ze heeft haar schouder uit de kom gehad, waarna die weer gezet moest worden. Maar ze was toen geen piepert, ze gaf vrijwel geen teken aan van pijn, terwijl dit toch echt geen prettige ervaringen moet zijn geweest.
Ik hield zo van dit speciale karakter.

Ik ben dankbaar dat ze tot aan haar plotselinge overlijden alles heeft kunnen doen. Eerder in de week was ze nog achter de konijnen aan het jagen en gisteravond hebben Han & ik nog een heerlijk lange wandeling gemaakt in het bos waarbij zo nog volop aan het rennen was.

Dag lieve Flo, we hebben samen zo veel moois meegemaakt, ik ben blij dat je in ons leven was. Ik zal je sterke persoonlijkheid missen.
Nooit meer bakjes met toetjes uitlikken, nooit meer rustig naast me staan om de situatie te overzien, nooit meer oogcontact zoeken, nooit meer dat zeldzame likje van jou aan ons, nooit meer die speciale band voelen als ze naar je keek, nooit meer die wijze blik, nooit meer …..

flowei2011klein

Flo is gestorven zoals ze leefde: sterk en rustig. Dat is de enige troost die ik kan vinden in dit plotselinge verlies. Maar weet dat wij haar intens zullen missen. Dag Flo, until we meet again!

22 reacties op “Dag Flo,

  1. treahoex schreef:

    Zo ben je een spelletje aan het spelen op een mooie, rustige zondagochtend, schiet erineens een pop-up in je beeld met de woorden: ‘Flo is niet meer’. Dan staat je hart stil. Dit is niet te bevatten, mooie, sterke Flo. Wat heb je haar leven mooi beschreven Katja, ik zag haar eerder maar nu ken ik haar. Ik vind het voor haar en voor jullie heerlijk dat ze is mogen gaan zoals ze leefde. Zonder poespas, niks hysterisch. Gewoon Stil en sterk. Wat ben ik blij dat jullie erbij waren en ze niet alleen was. Ik hoop dat dit een heel klein beetje troost kan bieden al is troost een lastig woord als het verdriet zo groot is. Ik wens Flo een veilige reis en jullie heel veel sterkte..

  2. Rita Vanhaeren schreef:

    Er is een schakel die de dood niet kan doorbreken. Liefde en herinnering leven altijd voort…
    Veel sterkte in deze trieste periode, Katja en Han.
    Ik hoop dat deze paar woorden jullie enige troost mogen geven.
    Liefs, Rita VH

  3. Linda Seinhorst schreef:

    Een hele mooie beschrijving van een uniek hondje. Heel verdrietig dat ze jullie op deze leeftijd zo plotseling heeft verlaten, maar gelukkig heeft zij geen pijn gehad en tot het laatst genoten van haar leven. Dit is een schrale troost, maar niet onbelangrijk. Veel sterkte met het verlies van Flo. XXX

  4. Noor schreef:

    Wat een verdriet voor jullie. Zo plotseling is alsof de wereld even stil staat. Voor Flo een mooi heengaan, waarschijnlijk zonder pijn, een kort rustig wegglijden naar een ander iets? Voor jullie een donderslag uit het niets. Het afscheid nemen moet nog gaan beginnen. Lieve Katja en Han, voor Flo een afscheidskus, voor jullie een dikke steunknuffel. Sterkte.

  5. Felicita schreef:

    Lieve Han en Katja,

    Wat een mooi eerbetoon aan Flo schreef je Katja. Het is precies zoals ze was en wij haar ons ook herinneren. Ze was een bijzondere dame met een sterk, rustig en stabiel karakter en een groot gevoel voor rechtvaardigheid. Toen Han mij gisteren vertelde dat ze zo plotseling bij jullie is weggerukt, stond mijn hart stil. Wat een schok, wat een verdriet en mijn, ons hart gaat zo naar jullie uit omdat we weten wat ze voor jullie betekent en betekent heeft en hoe jullie met de roedel leven. Ze heeft een fantastisch leven bij jullie gehad, ze had zich geen beter leven kunnen wensen en gelukkig heeft ze tot het einde daarvan volop kunnen genieten. Het is misschien een schrale troost,maar toch ook belangrijk om te weten dat ze geen lijdensweg heeft gehad en zelfs gisterochtend nog opgewekt met haar balletje in haar mond naar jullie toekwam. Dat het leven zich in 1 klap zo kan wentelen is ronduit vreselijk. Het is heel roerend om te weten dat ze jullie liet weten dat het goed was, dat ze klaar was om de oversteek te maken, maar het slaat een gat van verdriet in je ziel. Wij wensen jullie alle sterkte van de wereld om dit verlies te verwerken en een plek te kunnen geven. Voor altijd leeft ze in jullie hart. Ook in onze harten en in onze meiden leeft ze voort. Lieve Flo, rust zacht!
    Liefs, XXX

  6. Yvonne de vries schreef:

    Heel heel veel sterkte met het verlies van FLO … Wat heb je d’r levensverhaal mooi omschreven …. Kaarsje brand …

  7. Natasja schreef:

    Lieve Han en Katja, uiteraard na het lezen van je verhaal tranen over mijn wangen…wat vreselijk om je lieverd zo te zien. Het doet me denken aan Toto die ook zo plots achter me bij de Kompaan een hartstilstand kreeg..Heel veel sterkte de komende tijd en koester de mooie momenten van Flo

  8. Luciënne schreef:

    Wat een verdriet, wat een prachtig verhaal over haar leven….woorden schieten mij te kort, tranen in overvloed, ik wens jullie heel veel sterkte.

  9. sylkrello schreef:

    Wat een triest bericht, wat een verdriet voor jullie Han en Katja.
    Jullie hebben een prachtige blog ter nagedachtenis aan jullie lieverd gemaakt, zo beeldend omschreven.
    Ontzettend veel sterkte met dit verlies voor jullie allen.

  10. Helen Wessels schreef:

    Lieve Katja en Han,
    Wat heb je haar levensverhaal mooi beschreven,als ik dit lees en nogmaals aan mijn zoon voor lees,stromen de tranen over mijn wangen.
    Zoals je haar omschrijft is net als of we zelf in het verhaal zitten en haar kennen!
    Ze was een hele bijzondere hond , fijn voor haar dat ze op haar manier ,wat bij haar paste, is gegaan! Wij leven met je mee! Wij wensen jullie erg veel sterkte,een afscheidskus voor Flo een knuffel voor jullie!
    Groetjes Erik,Helen ,Chris ,Quin en Owen Wessels en een pootje van Cirrus en Jack.

  11. Anne-Mieke Collet schreef:

    Vele knuffels van ons allen en veel sterkte bij dit grote verlies.
    Groetjes Anne-Mieke, Chris, Mauro en Bowie

  12. Mirjam Belkega schreef:

    Lieve familie Brom,

    Hier zijn toch geen woorden voor.
    Want ontzettend triest dat jullie lieve Flo jullie op deze leeftijd al heeft moeten verlaten. Maar wat was dit een mooie beschrijving van haar leven, samen met de mooie foto’s. Ik wens u heel veel sterkte toe.

    Liefs,
    Mirjam Belkega & Amber

  13. Angela schreef:

    Och, wat verdrietig nieuws, Han en Katja, het is hier behoorlijk aangekomen.
    Je hebt een prachtig eerbetoon aan haar gemaakt, wat zal ze een lege plek achterlaten, als je dat allemaal leest. Ze had zo’n belangrijke en mooie rol in jullie leven…
    Heel veel sterkte gewenst,
    Henry en Angela, Luna en Oscar

  14. jannie winkel schreef:

    Iiets wat je zo lief is plotseling te moeten verliezen is niet te bevatten, Han en katja heel veel sterkte met dit grote verlies! Jannie Winkel

  15. Tinne schreef:

    Wat een prachtig stuk over een speciale hond ! Ook voor mij werd ze speciaal omdat Kate uiterlijk toch wel ontzettend veel op haar lijkt.
    Het is vreselijk om haar nu al te verliezen. Ik wens jullie enorm veel sterkte. Weet dat ze voortleeft in haar kinderen en kleinkinderen.

  16. Leo en Syl schreef:

    Lieve Katja en Han wat is dit verschrikkelijk , helemaal omdat het zo volkomen onverwacht is .Veel sterkte met het verlies van mooie Flo .

  17. annemarierouw schreef:

    Lieve Han en Katja,
    Ik zag vanochtend het berichtje op Facebook voorbijkomen, en het is niet meer uit mijn gedachten geweest. Ik lees nu pas het volledige bericht en dit prachtige eerbetoon aan Flo. Wat ontzettend mooi geschreven, en wat is ze dit volledig waard. Het doet haar recht.
    We hebben vaak van Flo mogen genieten. Onder andere bij ons op de heide. Als er een hond aankwam die de dames niet helemaal gelijk vertrouwden, gingen Flo en Djinny er zij aan zij, in gestrekte pas op af, om het ID van de hond te checken en even de heidehuisregels uit te leggen. Nog geen hond gezien die hier niet van onder de indruk was, hoewel de dames best vriendelijk bleven, maar ook vastberaden waren. Flo was een powerwoman, lief als het kon, maar machtig als het moest. En ze had zo’n Prachtlijf, echt de ideale whippet zoals die in mijn hoofd zit. Ik zie nog altijd de foto voor me van Flo en Donna op de bank, Donna logeerde even bij jullie om met Jagga te trouwen, en beide dames lagen als Gooise vrouwen op de bank, vol trots en houding, om wat huwelijksdingetjes uit te wisselen.
    Ze was bijzonder, en het is verschrikkelijk dat dit in de verleden tijd geschreven moet worden. Wat een schrik en verdriet moet dit geweest zijn, en Wat is het desondanks mooi gegaan..helemaal des Flo’s, maar zoveel te vroeg.
    Troosten kan ik niet. Hard is hard, en te vroeg is te vroeg. De schok moet ongelofelijk zijn. Ik kan alleen maar zeggen: we denken aan jullie en huilen met je mee om dit verlies. Veel van flo’s mooie dingen zijn overgegaan in kinderen en kleinkinderen, en dat is fijn. Maar om haar nooit meer te kunnen knuffelen. of zo’n bijzonder likje te kunnen ontvangen, is hartbrekend. Heel veel sterkte.

  18. Monique schreef:

    Wat een enorme schok is dit, om te lezen, maar vooral als ik me verplaats in jullie, Han en Katja. Het is zo onwezenlijk, wat een bizar einde is er gekomen aan Flo’s leven, veel te vroeg. Mijn hart huilt met jullie mee, met onze vier generaties bewandelden wij in sommige opzichten een vergelijkbaar pad. Djinny en Chloe zijn op een paar weken na even oud; nu ruim 14 jaar. Allebei moeten het nu doen zonder hun dochters Flo en Jewel. Flow en Jewel, allebei beige, in onze handen geboren en in onze armen gestorven; onze twee hartenmeisjes behaalden samen de twee te behalen FCI Eurosighthound titels in 2006; Flo in de jeugdklas en Jewel bij de volwassen whippets. Flo had echt het perfecte whippetlijf in mijn ogen, niets aan dat lijf had beter of mooier gekund. Perfect belijnd en gehoekt in alle opzichten de functionaliteit van ons ras onderstrepend. Flo en Jewel hadden allebei de passie voor de prooi, en die mentale “stille kracht”, ook al waren ze verschillend in uiterlijk en karakter. Vandaag nog was ik zo verdrietig om Jewel, die ons nog geen 4 maanden geleden verliet, net 10 jaar oud. Het voelt zo raar om tussen de 1e en de 3e generatie een enorm gat te hebben in de roedel, voor jullie zal dat beslist net zo zijn. Jouw eerbetoon aan dit speciale meisje is indrukwekkend Katja, wie haar niet kende kent haar nu. De wereld staat nu even stil voor jullie….. en ik wens Flo een goede reis. Het is een schrale troost, maar geen dooddoener: deze whippetdame met de intense blik leeft voort in een aantal prachtige generaties.

  19. Verschueren Patricia en Tom schreef:

    Dit laat een groot gat in je hart achter, onze ganse familie leeft met jullie mee.
    Familie van Zoe Moon Orchid

  20. Karin Pauwels schreef:

    Dag Katja en Han,
    Wat was dat schrikken zondagmorgen toen ik het artikel op FB zag verschijnen, ik heb het in een ruk uitgelezen . Prachtig, maar o zo triestig einde van Flo’s levensverhaal. Wij zijn er hier ook het hart van in. De mooie foto van Mike ( papa van onze Miro ) en Flo ( oma van onze Lucca) is ook voor ons heel speciaal. En dat Flo’s aard verder leeft in haar nakomelingen is zeker waar. Onze Lucca is ook heel fanatiek in balletjes terughalen… blijven gaan. En als ik aan tafel zit te werken komt hij zijn hoofdje in mijn schoot leggen met diepe zucht…. smelt smelt .
    Heel veel sterkte gewenst en een dikke knuffel van ons allen, samen met Miro en Lucca.

  21. Julia Sommerfeld schreef:

    so sorry for you loss!

  22. Brenda schreef:

    Phoe…wat heb je haar mooi beschreven,jullie Flootje. Dat ze heel speciaal was blijkt duidelijk uit je verhaal. Ik wens jullie alle sterkte toe met dit verlies.

Plaats een reactie